Tärnungen T-u 25

1960 T-u 25 Arne Johansson, Säffle besökte Lysekil denna sommar och såg då en trevlig båt där. Tärnungen fanns det gott om då i Lysekil och den seglades mycket där. Arne blev förtjust i Tärnungen och köpte ritningar med sig hem. Dessa gav han till sin vän båtbyggaren Gunnar Skålén i Säffle. Arne var leverantör på rostfria beslag till de båtar som Gunnar byggde. Arne beställde en Tärmnunge som fick nummer T-u 25.
Arne fick betala 4500 kronor för för T-u 25. Artikel om Skålens Båtbyggeri AB.
1961 jan T-u 25 byggs av Skåléns Båtbyggeri AB, Säffle. Gunnar Skålén hade byggt många (ca 65 st) Andungen tidigare åt Bröderna Seldén som sålde dessa. T-u 25 är byggd (materiallista för Mia då hon byggdes) med mahogny i bordläggning, sittbrunn och inredning, ek i bottenstockarna samt spanten i basad ask. Däcket bestod av vitmålad duk. Mast i spruce. Stormfock o storsegel är sydda 1961 i Smögen av Syvertsson och består av dacron. Genuan har AB Båtmaterial, Segelmakeri i Karlstad levererat.
1961 T-u 25 Mia Arne Johansson, Säffle fick Mia levererad i mars 1961 från Skåléns Båtbyggeri AB, Säffle. Arne fick båten från varvet och han färdigställde båten dvs inredde och utrustade båten själv under våren. Namnet Mia kommer från Arne's mamma som hette Maria men kallades bara för Mia.
Mia
sjösattes Midsommardagen 1961 med hjälp av Börje Jonsson som hade jour som elektriker på Säffle kommun. Han smet från jobbet under sjösättningen. Sista lackningen hade gjorts på dagen innan dvs Midsommarafton. Strålande solsken vid sjösättningen. Under provseglingen veckan efter så regnade det liksom det gjorde i stort sett hela sommaren berättar Arne. Rullrev och skotpåle var det från början i Mia. Senare blev det skotskena för storen bakom rorkulten och bindrev i storseglet. När Arne hade sålt Mia så byggde han sig en Stanley 19 som hade ritats av Per Brohäll. (Arne berättade detta per telefon 2007-02-28 för Anders Wiss)
1965 T-u 25 Mia säljs av Arne Johansson till Sören Berndtsson, Säffle.Sören fick även med mallarna till Mia. Dessa hängde på Sörens sommarstuga i Liljendal länge. Anders Wiss såg dessa 1973.
1965-1967 T-u 25 Mia ägs av Sören Berntdsson, Säffle. Sören Berndtsson hade även en J14 som han seglade med.
1967-1968 T-u 25 Mia ägs av Sven-Åke Karlsson, Säffle.
1968-1970 T-u 25 Mia ägs av Hans Strempel, Karlstad. Han seglade av masten mot en stor dykdalb med en vertikal arm 1969. Vantet fastnade och ryckte av masten. Han fick en ny mast tillverkad av Skåléns i Säffle.

1970-1973

T-u 25 Mia Anders Wiss, Karlstad köpte Mia 1970 i april. Detta var hans första segelbåt. Seglade mycket i Karlstads skärgård. Slipade rent hela skrovet och lackade det 1972. Mycket Interox användes. Mia stod under ett presenningsskjul på Kanikenäset i Karlstad och masten förvarades i ett mastskjul där. Hyrde även en "garderob" där man kunde låsa in utrustning. Tomos 4 hkr motor fanns det med, bomkapell, dynor, kompass och lite annan utrustning. Storsegel med bindrev, stormfock och genua.

1971


Strandhugg 1971.
Foto: Anders Wiss

1973 sept

T-u 25 Mia köps av Sören Berndtsson, Säffle. Sören Berndtsson med sonen Thomas hämtade Mia och seglade till sommarstugan i Liljendal. Jag tog bilen och åkte till Rud och tog den sista bilden (nedan) på min första segelbåt Mia. Sorg i hjärtat.


Mia på Sätersfjärden mot Nabben utan för Hammarö.
Foto: Anders Wiss

1974-1979 T-u 25 Mia finns i Liljendal, söder om Grums, där Sören Berndtsson hade sin sommarstuga. Sören hade fått mallarna till Mia och Moltas av Gunnar Skålén. Dessa mallar hängde i Liljendal där Anders Wiss såg dem 1973. Det var Sören som berättade om systerbåten Tärnungen Moltas. Sören tyckte bättre om Mia, ty Moltas levererades som halvfabrikat och var byggd med grövre material och var därmed klumpigare. Moltas var det något problem med ägarna och ingen vet om den blev färdig berättade Gunnar Skålén 2007-02-28 för Anders Wiss per telefon.
1980 T-u 25 Mia köps av Ola Strand från Grums från Sören Berndtsson för 3000 kronor. Ola Strand lade teak-däck på Mia. Innan var det dukat däck som var dåligt. Ola gick en hel sommar och hade Owatrol 1 och Owatrol 2 på Mia. Hon dränktes i Owatrol. Fanns ingen röta i Mia då. Ola kappseglade en del.
1984 T-u 25 Mia Sören Berndtsson ville ha tillbaka Mia och Sören fick köpa henne tillbaka för 3000 kronor samt en stor bohusjulle i byte som Sören hade.
1986 T-u 25 Mia Tomas Berndtsson, Hammarö får båten av sin far Sören. Sören dog under 1980-talet. Tomas Berndtsson seglade Mia i drygt 10 år och hade väl inte riktigt med tid för att underhålla Mia på slutet. Mia hamnade på land i Mörudden, Skoghall. Tomas Berndtsson hade litet dåligt samvete för detta när Anders Wiss pratade med Tomas i telefon sommaren 2006.
1988 T-u 25 Mia Ola Strand berättade (2006) att han hade tittat på Mia då. Mia stod på land i Mörudden i Skoghall. Hon var inte snygg då.

1997 ca - 2006

T-u 25 Lennart Värne, Hammarö köpte T-u 25 av Tomas Berndtsson i slutet av 1990-talet sedan hon stått en längre tid på Lillängshamnen i Skoghall. Dåligt täckt på slutet. Lennart Värne tog hem T-u 25 till sig vid Tynäs på Hammarö och ordnade ett presenningsskjul i granskogen. Lennart har gjort en del reparationer och renskrapat (ej slipat) och lackat skrov över vattenlinjen och en del andra delar på T-u 25.

Lennart Värne räddade T-u 25 från att bli ett vrak på land.

Lennart Värne har en snygg J14 i toppskick.

2006 sept

T-u 25 Mia Anders Wiss, numera boende i Torsby får tips om att ev Mia finns av Tomas Berndtsson. Anders Wiss letar reda efter lite detektivarbete på Mia och identifierar Mia hos Lennart Värne, Hammarö. Lennart hade ingen aning om det tidigare namnet MiaT-u 25 förrän jag berättade och visade undersidan på en inredningslåda där namnet "Mia" var målat. Jag kom inte ihåg segelnumret. Namnet "Mia" var viktigare för mig. Anders Wiss hade strukit av en blå pensel på undersidan på inredningslådan och skrivit namnet "Mia" år 1971.
Anders Wiss fick köpa tillbaka "Mia" 2006 i augusti för samma pris (6500 kr) som han gav för "Mia" 1970 i april. Vilken lycka att åter kunna få segla" Mia" igen.
Jag ägde Mia från april 1970 till augusti 1973 och har alltså köpt Mia för andra gången i aug 2006. Då jag köpte Mia 1970 var hon segelklar och utrustad. 2006 så är Mia i stort behov av renovering och uppsnyggning. En hel del är i dåligt skick. Bl a är ca 13 basade spant av ask knäckta, bänkar i sittbrunnen behöver fräschas upp, nya bottenstockar av ek, byta skruv lite var stans, linoljning o lackning, rigg ses över osv.

Bilderna här under visar Mia augusti 2006 hos Lennart Värne.

 

Fler bilder från augusti 2006.

 

Mia hämtas i början av september 2006.

 


Hemma på Sundbergsåsen i Torsby. Foto: Birgitta Wiss.

 
2006 - > T-u 25 Mia skall återställas av Anders Wiss till det skick som hon var i 1970. Byta knäckta basade askspant, byta 5 dåliga bottenstockar och massor med mässingskruv bl a. Sätta på ny väv på kappen och linolja massor samt linoljelacka det vita på kappen. Masten liksom bommen är i original och skall fixas. Inredning repareras och lackas. Mia får vänta till sommaren 2008 innan hon sjösättes.
2007 jan T-u 25 Mia Reparerat skott, bänkar i inrede, linoljat, o lackat. Skotten reparerade jag med epoxi så långt det gick. Försökt använda de gamla detaljerna så mycket som möjligt.
2007 mars T-u 25 Mia Nya bottenstockar och mastfot av ek är ditsatta.
2007 aug T-u 25 Mia 26 spant är renoverade och monterade. Jag har skarvat de nya spanten ovanför vattenlinjen. Det är alltså nya ner mot kölstocken. Snedskarvade och limmade med epoxi. Vrangbågen underlättade arbetet.
2007 höst T-u 25 Mia Linoljat o linoljat skrov.
2007 nov T-u 25 Mia Järnmönjat under vattenlinjen och kappen första gången.
2008 jan T-u 25 Mia Renskrapt mast o slipat bom. Masten har jag linoljat några gånger. Bommen skall jag ta ordentligt tag i till hösten 2008.
2008 febr T-u 25 Mia Järnmönjar undervattenlinjen och på kappen andra gången. Monterat dit inredningen. Skall lacka den några gånger då den sitter på plats. Börjat lacka masten o andra smådetaljer till Mia.
2008 mars T-u 25 Mia Lackar skrovet på Mia. Lackar masten o andra detaljer.
2008 april T-u 25 Mia Lagt på duk på kappen och spikat fast den med kopparnubb. Haft på kokt linolja två gånger. Skall ha på vit linoljefärg (titanoxid/zinkvitt/kokt linolja) 3 gånger senare.
2008 maj T-u 25 Mia Masten färdiglackad. Linoljat o lackat några durkar.
2008 juni T-u 25 Mia Blandat kokt linolja, titanoxid och zinkvitt och målat kappen. Den skall målas åtminstone 3 ggr. Oljat teakdäcket med kokt linolja en gång. Däcket blev mörkare, men jag ville ha på någonting innan jag tar ut Mia. Kanske byter teakdäcket till originaldäcket som var dukat och vitmålat då jag hade Mia i början av 1970-talet.
2008-07-11 T-u 25 Mia Skruvat på alla beslag, monterat dit ruffluckan m m på Mia.. I kväll tog jag ut Mia i fria luften för att blöta skrovet med vattenspridare och trasmattor invändigt för att Mia skall bli tät. Det är säkert 15 år sedan hon var i sjön.
2008-07-12 T-u 25 Mia Monterar ihop masten med alla beslag och stående och löpande rigg. Vattnar Mia på gatan hemma så att hon skall gå ihop lite.
2008-07-18
fm
T-u 25 Mia tätas med Ettan på en del springor som inte gått ihop ännu. Sjösätter Mia i eftermiddag. Har en el-pump i beredskap. Tog in ca 2 hinkar efter 5 timmar.
   
 


T-u 25 Mia utanför Kollsberg i Torsby. Det är 35 år sedan Anders Wiss seglade Mia sist. Elmotorn uppfälld. Notnäs sågverk till vänster.

2008-07-18

T-u 25 seglas av Anders Wiss i Norra Fryken efter att ha varit på land i kanske 15 år. "Mia" har endast seglats i Vänern tidigare. Det är exakt 35 år sedan Anders Wiss seglade "Mia" senast och han känner igen hur hon seglar. Vilken upplevelse det var.

Jag siktade på att få Mia klar till sommaren 2008. Det var mitt  mål från början. Det höll. Mia sjösattes i mitten av juli 2008. Seglen har varit på översyn hos en segelmakare i Karlstad. Mia är inte helt färdig, ty jag ville testa lite och se om jag "känner" igen henne. Jag måste ha lite jobb till nästa vinter också.

2008-07-18 kväll T-u 25 Mia Tog ut 2 hinkar efter 9 timmar. Ingen elpump.
2008- 07-20 T-u 25 Mia nästan helt tät. 1 liter på ett dygn blev det.

2008-09-04


T-u 25
Mia på väg ut i Fryken i lugn sjö för att senare blåsa upp mot 7 m/sek byig vind samt ösregn. Har "matchrace" med T-u 9 Clipper.


T-u 9 Clipper på Fryken.

2009 vår T-u 25 Mia järnmönjas under vattenlinjen och får ett nytt lager lack (Epifanes) efter lätt slipning på friborden. Linoljar inombords också. Teak-däcket får en omgång med kokt linolja. Mia går ihop snabbare i år och blir heltät efter några dagar. Sjösättning. Mia seglas flitigt i Fryken under sommaren mellan regnskurarna.
2009-06-12

Mia ut ur verkstaden klar för sjösättning.

 
 

2009-04-23

T-u 25 Mia lämnar in en ansökan in om att K-märka Mia till Statens Maritima Museer. Mia kom inte med bland de första 8 båtarna i K-märkningen. Dukdäck var bytt mot teak.

2009

T-u 25 Mia seglas en hel del denna sommar.

2009-11-11

T-u 25 Mia Det kom dock ett glädjande besked denna dag om att Mia blivit K-märkt. Mia var en bland 16 fritidsbåtar denna gång. Totalt är det 24 gamla fritidsbåtar som blev K-märkta första året 2009.

 

2010-05-23 T-u 25 Mia är klar inför säsongen. Lackat friborden 2 ggr efter slipning med 280 papper. Haft på kokt linolja på teakdäcket 1 gång. Järnmönjat under vattenlinjen 1 gång. Reparerat och målat durkarna med grå Danbolin 2 ggr. Målat lådorna invändigt med grå Danbolin 2 gånger. Väntar på att vädret skall bli varmare innan sjösättning. Mia går ihop ännu fortare i år. Mia är helt tät (snustorr) efter knappt en vecka. Västkustens Träbåtsförening vill att jag skall visa upp Mia på deras Veteranbåtsdag i Skärhamn. Planerar att göra detta 2011. Seglar Mia ganska mycket under sommaren. Även Birgitta är med på en fin tur. Det var 37 år sedan hon seglade i Mia.
 
Mia ligger vid Faktoriet i Torsby Hamn för att utrustas inför sommaren.
2010-11-12 T-u 25 Mia Gör om infästningen för förstaget. Skall bli enklare att rigga Mia. Fann även lite röta på en däcksbalk där. Gör även om däcket runt masten. Byter/lagar/kontrar bl a en dålig däcksbalk. Moderniserar fockskoten.
2011 T-u 25 Mia är på land denna sommar. Jag grejar mycket med de andra båtarna. Gör i ordning runt mastfoten. Byter en däcksbalk vid mastfoten m m. Har låtit tillverka ett stävskydd och monterat fast detta. Blankt o tjusigt.
2012 T-u 25 Mia har fått två strykningar med järnmönja under vattenlinjen. Friborden är lackade två ggr. Mia är klar för sjön vid Torsby Båtklubb's nya bryggor.
2013-05-22 T-u 25 Mia har lackats på friborden idag. För drygt en  månad sedan så järnmönjades hon under vattenlinjen.
2013-06-16 T-u 25 Mia sjösattes idag efter att ha vattnat henne några dagar. Blev helt tät efter några dagar i sjön.

2013-08-26

T-u 25 Mia ute o vädrar seglen tillsammans med Jan "Bagarn" Ivarsson, Lysekil (på fördäck) och Anders Wiss vid rodret. Jan äger och har reparerat T-u 22 Gefanina och seglat henne i år. Det blev bättre vind när vi kom ut ur hamnen till djupare (80 m) vatten. Fryken är djup.


Jan Iwarsson, Lysekil på fördäck. Jan äger T-u 22.

2013-09-08 T-u 25 Mia seglas av Håkan Lindh o Anders Wiss. 3 m/sk denna sköna dag. Vänder nere vid Bredviken.
2013-09-10 T-u 25 Mia tas upp på land vid den nya rampen på Fridhem och ställs in i verkstaden inför vintern. Skall beställa nya segel till Mia inför nästa säsong. Mia väger ca 850 kg med samtliga lådor, bänkar o durkar ombord men utan rigg o annan lös utrustning.
2013-10-23 T-u 25 Mia. Jag är till Lunds Sail i Göteborg och beställer nya segel till Mia. Nya skot och fall blir det också och lite ändringar på fasta riggen. Skall få seglen till båtmässan i februari 2014.
2014-02-04 T-u 25 Mia mäter in nya segel idag. Peter Warfinge mäter tillsammans med Alex Löfgren på Lundh Sails. Storsegel, fock och genua mäts in.
Segelmätningprotokollet.
2014-02-20 T-u 25 Mia Skickar in alla möjliga data till Svenska Seglarförbundet på Mia för att försöka få ett SRS mät-tal på båten. Hoppas att det går vägen. Håkan Lindh hjälpte till att mäta skrov och rigg. Mia har aldrig haft ett mättal förut. Däremot så har T-u 24 ett gammalt LYS-tal från 1985 samt då hon byggdes 1960.
2014-02-24 T-u 25 Mia får sitt mätbrev med SRS 0,878. Första gången som T-u 25 har ett giltigt mätbrev och det är nog över 30 år sedan en Tärnunge hade ett mätbrev över huvud taget.
SRS-tal 0,878. SRS mätbrev i pdf-format.
2015 T-u 25 Mia seglas en hel del i sommar bl a var vi nere till Lysvik några gånger. Seglade med en del som aldrig hade seglat förut. Skaffat segelskydd för storseglet på bommen..
2016 T-u 25 Mia seglas i Fryken. Var ner till Lysvik bl a
2016 T-u 25 Mia står i båtskjulet i vinter. Lacken är ok. Har järnmönjat under vattenlijen bara i år.
2017 T-u 25 Mia kom inte i sjön detta år. Hade i tre andra båtar i sjön. Det var T-u 9 Clipper, *499 Anden och Vänersnipan Felicia.
   
   
   
   
   
   
0000000000