Tärnungen T-u 9

1946 T-u 9 SS Gullmar byggd enligt uppgift i Lysekil som SSG-utlottare.
1946-07-14 T-u 9 SS Gullmar 1946 med rorsman Gösta Rydberg deltog i Marstrandsveckan .
1946 T-u 9 SS Gullmar 1946 vanns av Gösta Ryberg.
1947-1953 T-u 9 ägs av Arne Magnusson, SSG.
1950-06-24 T-u 9 Clipper med Arne Magnusson SSG i Regattan på Midsommardagen i Grebbestad.
1951-06-23 T-u 9 Clipper med Arne Magnusson deltager i regatta vid Släggö.
1951-08-12 T-u 9 Clipper med Arne Magnusson, SSG deltager i S.S. Ägirs Regatta.
1951-08-12

T-u 9 Clipper med Arne Magnusson, SSG deltager i S.S. Ägirs Regatta.
1953-1960

T-u 9 Clipper ägs av Bengt Andersson, SSG. Bengt var god vän till konstruktören Gösta Svensson.
1953-07-18

T-u 9 Clipper med Bengt Andersson, SSG, Lysekilsregattan
1953-08-01

T-u 9 Clipper med Bengt Andersson deltager i distanskappsegling Stenumgsön - Stången.
1954-08-15

T-u 9 Clipper med Tage Andersson, SSG deltager i SS Gullmars Regatta
1955-06-25

T-u 9 Clipper deltager i Bohusregattan o Bohuspokalen med B.Andersson, SSG
1955-08-28

T-u 9 Clipper med Bengt Andersson, SSG deltager i SS Gullmars Regatta
1956-08-12

T-u 9 Clipper med Bengt Andersson, SSG deltager i LSS Sommarregatta
1957-08-04

T-u 9 Clipper med Bengt Andersson, SSG deltager i kappsegling i Uddevalla SS Vikens sommarregatta.
1959-07-05

T-u 9 Clipper med Bengt Andersson, SSG, deltager i LLS Regatta
1960-08-x1

T-u 9 Clipper med Bengt Andersson, SSG, deltager i LSS Augustiregatta
1960-1962

T-u 9 Clipper ägs av C Callert, SSG.
1960-07-x1

T-u 9 Clipper Claes Callert, SSG, SSV friskvindsregatta
????

T-u 9 Clipper (rödmålad) med Claes "Hästen" Collin deltog i Distanskappsegling
1962-1964

T-u 9 Clipper ägdes av Ove Levander, SSV.
1962-06-23

T-u 9 Clipper med Ove Levander, SSV deltog i SSÄ jubileumtävling på Hafstensfjorden

1964 T-u 9 ägdes av Bernt Grundin, Uddevalla.
1967 T-u 9 köptes av Åke Martinsson, Uddevalla från Bernt Grundin för 3500 kronor. Åke hade båten liggandes i Henån. Åke bytte köl på båten och skaffade ny mast i oregon pine från Åke Turesson, Sunds-Sandvik. Epost från Åke Martinsson 2013-11-23:
Hej Anders!
Vi träffades på båtmässan i Göteborg och talades vid ang.Tu-9. Intressant läsning på nätet om båtens historia. Jag seglade båten under somrarna på 60-talet. Man kan säga att jag bodde i båten. Hemmahamnen var i Henån på Orust vid Ängs brygga. Intressant att Dan Wennerby har ägt båten. Vi var en gång i tiden kollegor på Henåns skola.
Med vänlig hälsning.
Åke Martinsson
1975 T-u 9 säljs av Åke Martinsson till någon.
1980 ca Epost från Gustav Sandegård. 2013-06-06:
T-u 9 köptes av syskonen Olle och Gunnel Sandegård (min pappa och faster). Olle bodde då på Mollösund och Gunnel i Kårehogen. Båten låg först vid Fröjdendal nära Kårehogen, men sedan hade dom båtplats på Stocken större delen av 80-talet. Båten utnyttjades mest för dagsturer mellan Käringön i söder och Lysekil i norr. I början av 90-talet flyttade Olle ifrån Orust och hade mindre tid för båten. Under några sässonger sköttes den av Gunnels son Markus Hallquist (som målade om den från röd till svart). Efter det skänktes den till Dan Wennerby som var lärare på Ellös bosatt på Flatön. Båten var nu i dåligt skick och plastades av Dan. Efter okänt antal år övergick båten till Dans son Erik. Detta är ungefär allt jag kommer ihåg.
Mvh Gustav Sandegård
1983

T-u 9 Epost från Michael Bossen 2016-08-09:
Hej Anders!
Jag hittade detta fotot på TU nummer 9. Fotot är från 1983 och är taget på Gullholmen.
Vänliga hälsningar Michael Bossen J14 38

1983

T-u 9 vid Gullholmen, Bohuslän. Är det Olle och Gunnel Sandegård som seglar den?

???? T-u 9 Gunnel o Gunnar från Kårehogen är ägare. De hade inget namn på T-u 9. Jag tror att Gunnel hade båten i sin ungdom på Gullholmen men jag vet ej om det stämmer", skriver Erik Wennerby.
1992 T-u 9 så skänker Gunnel och Gunnar från Kårehogen Tärnungen T-u 9 till RYC och Dan Wennerby, Ängön, Flatön.
1998 ca T-u 9 så får Dan's son Erik Wennerby båten av sin far.
2001 T-u 9 sjösättes efter en längre tid på land. Hon tilldelades namnet Inga efter Erik Wennerby's farmor. Inga sjösattes på farmorns födelsedag. Skeppare var Hedvig.
2002 sommar
T.h. är Tärnungen T-u 9 Inga i tät strid med Andungen S-71 Elin .
2002 sommar


T-u 9 Inga på svaj och vid hemmahamnen vid Västkusten.


T-u 9 Inga vid hemmahamnen vid Västkusten.
2002 sommar Erik Wennerby skriver i aug 2007:
T-u 9 Inga kom i RYCs ägo 1992 och är en gåva från Kårehogen. Båten var då svart och i så dåligt skick att den hade sjunkit två gånger. Nåtlimningen hade släppt och det läckte in överallt. Efter sju år på land belutades att en plastning skulle genomföras. Allting plastades in och var klart för sjösättning sommaren 2000. Tyvärr orsakade rodret att sjösättningen fick flyttas fram till 2001, men sedan dess har hon besökt Väderöarna två gånger och seglat mellan Orust och Ramsö t o r två gånger. Vanthaveri och brottsjöar har inte stoppat hennes framfart.
Nästa mål är att förbättra finishen och eventuellt sy nya segel. Ägaren ser idag ingen annan lösning för att kunna lämna öknamnet "Krakowkryssaren" bakom sig.
Idag finns ett fåtal Tärnungar kvar på västkusten. Därför drar Inga stor uppmärksamhet till sig var hon än kommer. En person som kommit fram berättade att hans mor och far seglade en Tärnunge från Lysekil till Oslo och tillbaka under femtiotalet.
Lysekils segelsällskap sopade banorna med sina Tärnungar längs bohuskusten under femtiotalet. Marstrands och Strömstads sällskap hade inte en chans enligt ögonvittnen från tiden. En liten flotta fortsatte tävla långt in på sextiotalet sedan försvann klassen. För att skilja båtarna åt under de täta regattorna i Gullmaren målades båtarna i olika grälla färger. Lila, röd, orange, blå och grön är några av färgerna som förekom. T-u 9 "Inga" var svart när hon kom i RYC:s ägo men när hon skrapades inför plastningen påträffades en röd färg under den svarta.
Klassen var stor under femtiotalet med starkast förankring i Lysekils segelsällskap. Klassen var tänkt som ett billigt och enkelt alternativ. Tärnungen är en smidig och lättseglad konstruktion med 13 kvm segelyta 20 fots längd och en kölvikt på 500 kg. Material är furu på klena askspant och däcket dukad granribb. Längst ner sitter en rejäl järnköl. Allt för att vara så snabb som möjligt. Den har en trång sittbrunn avsedd för två personer. En kapp ger torr segling och under däck har det i orginalinredningen varit två fasta kojer. Kort sagt en perfekt ungdomsbåt för "långfärd" i kustnära vatten. Det ska erkännas att den har aningen sämre sjöegenskaper än en Andunge trots att måtten är snarlika.
2007-08-20 T-u 9 Inga Anders Wiss, Torsby, Värmland hämtar T-u 9 från Ängön för att rusta upp henne efter att ha stått på land en längre tid. T-u 9 Inga kördes till Torsby i norra änden på Fryken. Det är en hel del som skall åtgärdas för att få henne i skick. Kan troligen seglas i alla fall sommaren 2008.
   
T-u 9 Inga på Flatön.
   
T-u 9 Inga en paus i Billingsfors på väg mot Torsby o Fryken.
2007 aug


T-u 9
Inga i Torsby aug  2007.

 



T-u 9 Inga inombords.

 



Kölbult på Inga samt storsegel .

 
Storsegel till T-u 9 Inga .
2008

T-u 9 Inga Inför säsongen så sprutade jag invändigt ca 25 l rå linolja blandat med balsamterpentin o Intertox. T-u 9 tog emot allt som en svamp. Använde en trädgårdsspruta för jobbet.

2008-07-16

T-u 9 Sjösätter "Inga" via en ramp, dvs kör ner båten direkt i vattnet på trailern, riggar och seglar henne försiktigt. Hon uppför sig ungefär som hon skall. Det blir flera turer i sommar. T-u 9 Inga fungerar. Tärnunge Mia (tv) och Inga vid bryggan i Torsby. Provseglades försiktigt .

 
2008 aug

T-u 9 Inga seglades under match-raceformer i Torsby mellan T-u 9 och T-u 25.
 
T-u 9 Clipper på Fryken utanför Torsby. Elmotorn är upphissad i aktern.
2008-09-04

T-u 9 Inga på väg ut mot 5 - 7 m/sek tillsammans med T-u 25 Mia.

2008-10-20

T-u 9 Inga återfår sitt första namn igen nämligen T-u 9 Clipper.

2009 febr

T-u 9 Clipper Träffar Bengt Andersson i Lysekil som berättade om seglatserna med T-u 9 Clipper.

2009-02-10

T-u 9 Clipper Monterar bort stående o löpande rigg samt renskrapar och lagar mast o bom. Mast o bom linoljas ordentligt. Beställer nya delar till både stående och löpande rigg. Mast o bom lackas senare på våren i maj.
Kommer att ta det lite då och då. Plasten kommer att få vara kvar. Skall försöka slipa ner plasten lite och spackla skrovet så att det blir helt slätt, linolja invändigt mycket, fixa däcket, masten, sittbrunnen m m.
Målet är att jag skall få en fin segelbåt att "segla" med.
2009 vår

T-u 9 Clipper 's mast har totalrenoverats i vår. Lagat o limmat mast o bom samt skrapat, slipat o lackat mast o bom flera gånger. Köpt delvis ny stående och löpande rigg. Bättre utrustning med riggbult o annat för riggen. Monterat på en Vindex i toppen.

2009 juni

T-u 9 Clipper har fått ny stående o löpande rigg. Masten skrapad, linoljad o lackad. Seglas en hel del i Fryken denna sommar.

2010

T-u 9 Clipper sjösätts inte denna sommar.

2011 T-u 9 Clipper sjösättes inte denna sommar. Jag jobbade med de andra båtarna.

2012-02-11 T-u 9 Clipper Jag har idag pratat med Pär Levander, Uddevalla ang T-u 9. Pär är son till Owe Levander som ägde T-u 9 på 1960-talet.
2012 T-u 9 Clipper är på land även denna sommar. Hon är dock klar för sjösättning när som helst.
2013 T-u 9 Clipper är på land även denna sommar. Hon är dock klar för sjösättning när som helst.
2014 T-u 9 Clipper är på land även denna sommar. Hon är dock klar för sjösättning när som helst.
2017-05-05 T-u 9 Clipper kommer äntligen i sjön denna sommar. Varit på land sedan 2009. Skandal. Ivar Walfridsson har gjort henne lite snyggare på olika sätt.
 

På väg för att riggas.

2017 T-u 9 Clipper seglas en hel del i sommar. Fungerar bra.
   
   
   
   
   
   
   
0000000000

 
2017-11-11 19:46